Rólam


_mg_6938a_1.jpg

Facebook

Címkék

Címkefelhő
2014.08.03. vasárnap

Sós perec

perec_1.jpg

Ezt a receptet egy régi kedves iskolatársamnak küldöm sok szeretettel, akinek még tavaly ígértem meg Instagramon, hogy föl fog kerülni a blogra. Kedves Judit, remélem nektek is annyira fog ízleni, mint nekem!
Sok receptet néztem meg és azokból gyúrtam össze a sajátomat, ami határozottan jól sikerült. Mostanában ettem perecet klasszikus helyen is (állatkertben), de volt benne valami rossz minőség íz. Ebben a receptben megvan minden, amitől a perec finom és hiányzik belőle az, ami a boltiakban rossz.
Ha más formában süti az ember (egyenes kifli), akkor péksüteménynek is ideális (Horvátországban van ilyen az összes pékségben).
Szerintem tökéletes vendégváró, de akár reggeli is lehet vagy filmnézős nassolni való.


Hozzávalók 5 kisebb perechez:

-a tésztához:
25 dkg finomliszt
1 csapott tk. só
1 tk. cukor (kristály)
3,5 g szárított élesztő
1,5 ek. étolaj
16 dkg tej

-a tetejére (nem fog elfogyni az összes):
1 ek. finomliszt
0,5 ek. só
egy kevés víz (kb. 0,25 dl)

a főzéshez:
1,5 tk. szódabikarbóna (nálam 1 liter vízhez ment ennyi, ha nagyobb edényben csinálja az ember, érdemes a szódabikarbóna mennyiségét is növelni)

A tésztával kezdem, a száraz hozzávalókat egy villával összekeverem, majd beleöntöm a tejet és olajat, ekkor még mindig villával dolgozva összekeverem kicsit, majd homogén tésztává dagasztom kézzel (lehet géppel is). Letakarva hagyom duplájára kelni, ez a hőmérséklettől függ, hogy mennyi időt vesz igénybe (meleg lakásban kb. 1 óra, de lehet egy éjszaka alatt is a hűtőben).
A tésztát 5 egyenlő részre osztom (vagy amekkora pereceket szeretne az ember, nekem most ez a közepes méret volt a cél), hosszú hengereket formázok belőle (kb. 2 cm átmérővel), majd pereceket hajtogatok. Ha megvannak, vizet forralok, beleöntöm a szódabikarbónát és oldalanként 5 másodperc alatt előfőzöm a pereceket. Sütőpapírral bélelt tepsin 200 fokra előmelegített sütőben készre sütöm őket. Mikor elkezdenek színt kapni, akkor húzom ki őket és locsolom meg a mázzal (aminek a hozzávalóit csak össze kell keverni), majd visszatolom kb. 2-5 percre a sütőbe, hogy teljesen átsüljenek és a máz is megszilárduljon. Sokan kenik meg tojással sütés előtt, én kihagytam, mert a fejemben nem tojásos a perec, de aki fényesebben szeretni, tehet rá.

egyutt.jpg

 

26 komment

Címkék: reggeli magyar buli sós süti

A bejegyzés trackback címe:

https://mohaessafrany.blog.hu/api/trackback/id/tr296570593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bbogas 2014.08.04. 08:52:26

Szerintem kipróbálom majd, de a tejet biztos dekagrammban kell mérni?

A "készre sütés" hány percig tart kb.?

chocco channel 2014.08.04. 10:49:21

Hogy erted h belefozod a szodabikarbonat?Ugy ertem azt hogy kell?Koszi elore is:-)))

moha és sáfrány · http://mohaessafrany.blog.hu 2014.08.04. 11:26:20

@Bbogas: Mivel én mindig mindent érzésre csinálok, de ha blogra írok, akkor percízen szoktam mérni, a mérlegen tartottam az edényt és grammokat néztem a tejnél is, ha gondolod, este szívesen lemérem neked deciben is!
A készre sütés elképesztően függ a sütőtől, nálam simán volt kétszeres idő is az előző sütőmmel, pedig az is jófajta villanysütő volt, ezért is nem írtam pontos időt, mindenkinek a sajátját kell kitapasztalni és érdemes folyamatosan leselkedni! (érzésem szerint ennél a receptnél 10-20 perc között változhat)

moha és sáfrány · http://mohaessafrany.blog.hu 2014.08.04. 11:27:37

@chocco channel: elég egyszerű :) fölforralom vizet a szódabikarbónával együtt és ebben a vízben főzöm elő a pereceket, ezt sikerült érthetően leírnom?

Bbogas 2014.08.04. 11:32:29

@moha és sáfrány: köszönöm :)

Tudod, én teljesen képtelen vagyok "érzésre" dolgozni, nem boldogulok az olyan dolgokkal, mint az "amennyit felvesz", "amikor majdnem kész", "amikor félig puha", "alig", "bőven", stb. Ezért kérdeztem rá a készre sütésre. Akkor megcélzom a 15 percet, aztán valahogy majd alakul :)

moha és sáfrány · http://mohaessafrany.blog.hu 2014.08.04. 12:03:10

@Bbogas: Teljesen megértelek, ezért is igyekszem mindig mindent a lehető legpontosabban lemérni, ha a blogra megy a recept, így könnyebben boldogul az is, aki nem kenyérdagasztással kezdi a napjait :) Azért 10 percnél kezdj el kukucskálni, mert simán előfordulhat, hogy már majdnem kész a perec (és ugye kell 2-5 perc, míg a máz megsül (amit most veszek észre, hogy bénán fogalmaztam meg, úgyhogy át is írom)).

frikazojd · http://kocs.ma 2014.08.04. 13:52:19

legyszi ezt segits dekodolni:
"vizet forralok, beleöntöm a szódabikarbónát és oldalanként 5 másodperc alatt előfőzöm a pereceket"

szoval forro vizbe martod a nyers tesztat 5 masodpercre? de akkor mi az, hogy oldalankent? vagy ez nem egy bodon viz, amibe belehajintod a perecet, mint a gombocot?

moha és sáfrány · http://mohaessafrany.blog.hu 2014.08.04. 14:37:46

@frikazojd: Beledobom a vízbe, mint egy gombócot, azért kell megfordítani, mivel azonnal felúszik a felszínre és így tud mind a két fele előfőni, remélem érthető így :)

Trash 2014.08.04. 16:04:37

Nagyon jó lett, csak leragadt a papírra az alja.

acerola · http://sorforum.blog.hu/ 2014.08.04. 16:35:46

Kíváncsi lennék van-e különbség abban, hogy előfőzöd a perecet szódabikarbónás vízzel vagy, hogy csak bekened ugyanezzel a vízzel. A szódabikarbónás víz lúgos. A lúgosság segíti a malliard reakciót és ezért hamarabb fog megbarnulni a perec mintha ezt a lépést kihagynánk. De vajon ad e hozzá valamit a főzés vagy elég a lúgosság is.
Egyébként szoktam én is perecet sütni, de nyáron le van tiltva a sütögetés a konyhában. Hővédelem miatt.

moha és sáfrány · http://mohaessafrany.blog.hu 2014.08.04. 16:43:39

@Trash: örülök, hogy jó lett. szilikonos sütőpapírt használtál? arra nekem még soha semmi nem ragadt le, viszont ami nem szilikonos, arra minden :(

moha és sáfrány · http://mohaessafrany.blog.hu 2014.08.04. 16:48:24

@acerola: szerintem határozottan van, én más kelt tésztákat szoktam csak kenni vízzel és tök más lesz a végeredmény (és főzni is pl. a bagelt, ami nagyon hasonlít ehhez). Megértem, nem légkondis lakásban nem nagy öröm a sütő, saját tapasztalat :)

acerola · http://sorforum.blog.hu/ 2014.08.04. 16:50:48

@moha és sáfrány: Nem vízzel kenésre hanem szódabikarbónás vízzel kenésre gondoltam.

moha és sáfrány · http://mohaessafrany.blog.hu 2014.08.04. 18:15:49

@acerola: a hosszú évek rutinja azt mondatja velem, hogy tök más lesz a végeredmény, de egy darabon ki lehet próbálni kísérletként :)

Csipetke Léna 2014.08.05. 08:11:35

ez a sos lotyi, olyan, mint a mindenhol kaphato pereceken levo? honapok ota kutatok utana, hogy csinaljak ra.

Csipetke Léna 2014.08.05. 11:45:14

@moha és sáfrány: koszi, ki is fogom probalni a pereccel egyutt :)

truczat · http://hedzap.blogspot.com/ 2014.08.06. 17:37:14

Elsőre nem sikerült, nem kelt meg a tészta, de bíztató volt a dolog.
Az előbb viszont mindent grammra mérve, friss élesztőt 36C-os tejben kis cukorral, kis liszttel szórva nagyon jó lett.
Legközelebb átváltjuk Kornspitzbe egy kis rozsliszttel :)

moha és sáfrány · http://mohaessafrany.blog.hu 2014.08.09. 10:02:55

@truczat: azokkal a tésztákkal, amiben zsír (olaj, vaj, tej tejszín, stb.) van, könnyen előfordul, hogy nehezebben kelnek meg, pl. van egy kifli, amit szoktam sütni, és soha nem tudom egyben duplájára keleszteni a tésztát, viszont amikor szétválasztom és kiflit formázok belőle, már tökéletes működik, fura lelkük van ezeknek a kelt tésztáknak! :) nagyon örülök, hogy végül megoldódott és sikerült!

Trash 2014.08.11. 10:48:44

@moha és sáfrány: ott a pont erre nem gondoltam. Köszönöm.

Trash 2014.08.25. 11:31:17

Ment is Tökéletes lett. Köszönöm
süti beállítások módosítása